ART 101 - ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ


ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

ART 101
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ


 

φθινοπωρινο ΕΞΑΜΗΝΟ 2016


ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΔΡ. ΣΟΦΟΚΛΗΣ ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ

 



τηλ. γραφείου 22 003 111


ΧΩΡΟΣ: ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ


Μ. Αλεξάνδρου 10, Παλιά Λευκωσία (πάροδος οδού Λήδρας)


ΚΑΘΕ ΤΡΙΤΗ, 18:00-19:30



ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Στο σεμινάριο αυτό εξετάζονται και μελετώνται παραδείγματα της καλλιτεχνικής παραγωγής του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού με έμφαση στην αρχιτεκτονική και τις εικαστικές τέχνες. Τα μελετώμενα έργα τέχνης εντάσσονται και ερμηνεύονται μέσα στο ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον που τα δημιούργησε αναδεικνύοντας την σημασία τους μέσα στο αρχαίο ελληνικό πνεύμα, καθώς και την καλλιτεχνική τους αξία και χρήση στην αρχαία ελληνική κοινωνία. Καλύπτεται όλο το χρονολογικό φάσμα της αρχαίας ελληνικής τέχνης από τα τέλη της Μέσης Εποχής του Χαλκού αρχίζοντας με τον μινωικό πολιτισμό και φθάνοντας μέχρι και το τέλος της Ελληνιστικής Περιόδου.


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

  1. Μεθοδολογία προσέγγισης και μελέτης των έργων τέχνης: καταγραφή και σχολιασμός.
  2. Εξάσκηση και ανάπτυξη της οπτικής παρατήρησης σε ό,τι αφορά την εικονογραφική ανάλυση, καθώς και την αισθητική και τεχνοτροπική αξιολόγηση των έργων της αρχαίας ελληνικής τέχνης. 
  3. Βασική γνώση της αρχαιοελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς με επικέντρωση στην θρησκεία, μυθολογία, αρχαιολογικούς χώρους, αρχιτεκτονική και τις εικαστικές τέχνες από την δεύτερη χιλιετία π.Χ. μέχρι και την Ελληνιστική Περίοδο. Κατανόηση των τυπικών αισθητικών και τεχνοτροπικών χαρακτηριστικών, των αρχιτεκτονικών ρυθμών, των υλικών και τεχνικών, του ιστορικού, κοινωνικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο δημιούργησαν οι αρχαίοι Έλληνες καλλιτέχνες.
  4. Γνώση της αισθητικής, της τεχνοτροπίας και των κυριότερων καλλιτεχνών κάθε χρονολογικής περιόδου.
  5. Μελέτη διαφόρων όψεων του σχεδιασμού στην αρχαιοελληνική αρχιτεκτονική, γλυπτική, ζωγραφική και τις διακοσμητικές τέχνες.
  6. Απόκτηση αισθητικής υποδομής και εκλεπτυσμένου κλασικού γούστου.
  7. Κατανόηση των κλασικών αρχών και αξιών που διέπουν την αρχαιοελληνική τέχνη, διανόηση και πολιτισμό, του ρόλου και της σημασίας τους στην κλασική παράδοση και στην δόμηση του σημερινού ευρωπαϊκού και οικουμενικού πολιτισμού


ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ

  1. Ικανότητα προσέγγισης και μελέτης της ελληνικής τέχνης και του κλασικού πνεύματος.
  2. Απόκτηση οξείας οπτικής αντίληψης (=οξυδέρκειας) και οπτικής καλλιέργειας με την ανάπτυξη αναλυτικής παρατήρησης των έργων τέχνης.
  3. Αντίληψη, κατανόηση και ευχερής χρήση της οπτικής επαφής μεταξύ του έργου τέχνης και του θεατή και της επίπτωσης αυτής της επικοινωνίας στην απομνημόνευση της εικονικής γνώσης και στην αισθητική καλλιέργεια και ευαισθητοποίηση κάθε ατόμου.
  4. Ανάπτυξη κριτικής σκέψης και των θεμελιωδών δεξιοτήτων κριτικής εκτίμησης, αξιολόγησης και μελέτης των έργων τέχνης.
  5. Ικανότητες ανάλυσης και σύνθεσης.
  6. Δεξιότητα στον προφορικό και γραπτό σχολιασμό έργων τέχνης.
  7. Ικανότητα αναγνώρισης των κυριοτέρων αισθητικών και τεχνοτροπικών ρευμάτων, αντιλήψεων, καθώς και της φιλοσοφίας της αρχαιοελληνικής τέχνης.
  8. Εμπέδωση και χρήση των αρχαιοελληνικών κλασικών αρχών και αξιών (συμμετρία, ισορροπία, αρμονία, εξιδανίκευση, αποθέωση, κάλλος…) ως εμπειρία ζωής κλασικού πνεύματος.
  9. Βασικές ικανότητες στην έρευνα, κριτική και συγγραφή ενός δοκιμίου στην αρχαιολογία και την ιστορία της τέχνης.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Καταγραφή και σχολιασμός έργων τέχνης (προφορική και γραπτή εξάσκηση)
  • Μινωική και μυκηναϊκή τέχνη (2η χιλιετία π.Χ.)
  • Γεωμετρική τέχνη (11ος – 8ος αι. π.Χ.).
  • Ανατολίζων ρυθμός (7ος  αι. π.Χ.).
  • Αρχαϊκή τέχνη (600 π.Χ. – πρώτο τέταρτο του 5ου αι. π.Χ.)
  • Αυστηρός ρυθμός (475 – 450 π.Χ.)
  • Υψηλή κλασσική τέχνη (450 – 400 π.Χ.)
  • Ο Χρυσούς Αιών του Περικλέους και το οικοδομικό πρόγραμμα της Ακρόπολης.
  • Ύστερη κλασική τέχνη:  4ος αι. π.Χ.
  • Ελληνιστική τέχνη (γύρω στο 323 – 31 π.Χ.)
  • Αρχαία ελληνική γλυπτική.
  • Αρχαία ελληνικά διακοσμητικά μοτίβα.
  • Αγγειοπλαστική.
  • Αρχιτεκτονικοί ρυθμοί και η τυπολογία των ναών.
  • Ναοί και ιερά στον αρχαίο ελληνικό κόσμο. Ο περιηγητής Παυσανίας.
  • Εικονογραφία της μυθολογίας. Θεϊκοί Διάλογοι του Λουκιανού από τα Σαμόσατα.


ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ

Θέματα Κεφάλαια εγχειριδίου
1. Εισαγωγή, Γενικότητες, Περίγραμμα Μαθήματος. 2. Προσέγγιση και μελέτη έργων τέχνης:
Στάδιο 1:  καταγραφή (προφορική και γραπτή εξάσκηση) Sophocleous 2011, pp…..
3.  Το Αιγαίο:  Μινωική και Μυκηναϊκήτέχνη (2η χιλιετία π.Χ.) Pedley 2007, pp. 45-103
4. Προσέγγιση και μελέτη έργων τέχνης:
Στάδιο 2:  Σχολιασμός (προφορική και γραπτή εξάσκηση) Sophocleous 2011, pp…..
5.  Γεωμετρική τέχνη (11ος -  8ος αι. π.Χ.) Pedley 2007, pp. 105-123
6.  Ο Ανατολίζων ρυθμός (7ος αι. π.Χ.) Pedley 2007, pp. 125-149
7.  Αρχαϊκή τέχνη  (600 – 480 π.Χ.)  Pedley 2007, pp. 151-209
8. Προσέγγιση και μελέτη έργων τέχνης:
Στάδια 1 και 2:  καταγραφή και σχολιασμός
(προφορική και γραπτή εξάσκηση)
Sophocleous 2011, pp. ….
9.  Κλασική τέχνη:
 Μεταβατική Περίοδος ή Πρώιμη Κλασική
Περίοδος (γύρω στο 480 – 450 π.Χ.) 
Pedley 2007, pp. 211-247
Κυρίως Κλασική Περίοδος και
ο Χρυσούς Αιών του Περικλέους
(γύρω στο 450 – 400  π.Χ.) 
Pedley 2007, pp. 249-287
10.  Όψιμη Κλασική τέχνη:
Ο 4ος αιώνας (400 – 300 π.Χ.) Pedley 2007, pp. 289-335
11. Ελληνιστική Περίοδος (323 – 31 π.Χ.) Pedley 2007, pp. 337-385
12.  Αρχαία ελληνική γλυπτική Richter 1987, pp. 53-184
Αρχαία ελληνικά διακοσμητικά μοτίβα
Αγγειοπλαστική και ο διάκοσμός της 
Richter 1987, pp. 292-369
13.  Αρχιτεκτονικοί ρυθμοί και η τυπολογία των ναών Richter 1987, pp. 19-39
Μυθολογία και εικονογραφία Carpenter 1991

 

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ

J. G. Pedley, Greek Art and Archaeology  (Published by Pearson Education, New Jersey), China, 2007  (4th edition  ISBN 0-13-240934-8) Abreviation:  Pedley 2007.

Sophocles Sophocleous, A Practical Manual for the Approach, Study and Appreciation of the Visual Arts (Recording-Commentary-Essay-Thesis), Lefkosia, 2011.  J. G. Pedley,Greek Art and Archaeology(Published by Pearson Education, New Jersey), China, 2007 (4th edition ISBN 0-13-240934-8) Abreviation: Pedley 2007.

Συμπληρωματική βιβλιογραφία

1.        J. Boardman, Greek Art (Thames and Hudson), Singapore, 1996 (3rd revised edition  ISBN 0-500-20292-3)  Abreviation:  Boardman 1996.

2.        G. M.A. Richter, A Handbook of Greek Art. A Survey of the Visual Arts of Ancient Greece, Singapore, 1987 (9th edition ISBN 0-306-80298-8) Abreviation:  Richter 1987.

3.        R. Higgins, Minoan and Mycenaean Art (Thames and Hudson), Singapore, 1994 (revised and reprinted ISBN 0-500-20184-6)  Abreviation:  Higgins 1994.

4.        R. Osborne, Archaic and Classical Greek Art (Oxford University Press), Hong Kong, 1998 (3rd revised edition  ISBN 0-19-284202-1)  Abreviation:  Osborne 1998.

5.        T.H. Carpenter, Art and Myth in Ancient Greece (Thames and Hudson), Yugoslavia, 1991 (ISBN 0-500-20236-2)  Abreviation:  Carpenter 1991.

6.        E. H. Gombrich, The Story of Art (Phaidon Press,16th edition), London, 1995 (ISBN 0 7148 3247 2)  Abreviation:  Gombrich 1995.

7.         Hugh Honour and John Fleming, A World History of Art, (Laurence King Publishing, 6th edition), China, 2002 (ISBN 1 85669 315 5)  Abreviation:  Honour and Fleming 2002.

 

 

ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ

. Διαλέξεις και παρουσιάσεις επί θεωρητικών θεμάτων με παράλληλη προβολή εικονογραφικού υλικού στην οθόνη της αίθουσας διαλέξεων.

.  Προβολές ντοκιμαντέρ.

.  Η διδακτέα ύλη καλύπτεται με διαδραστική διδασκαλία και συζήτηση.

.  Χρήση της εκμαιευτικής μεθόδου κατά τις παρουσιάσεις και την πρακτική εξάσκηση.

.  Ανάλυση, καταγραφή και σχολιασμός των έργων τέχνης (προφορική και γραπτή πρακτική εξάσκηση).

.  Μέθοδοι της Κριτικής της Τέχνης.

.  Μεθοδολογία και τρόποι προσέγγισης για την μελέτη, εκτίμηση και αξιολόγηση των έργων τέχνης.

.  Επισκέψεις σε μουσεία.

.  Μελέτη και έρευνα σε βιβλιοθήκες και στο διαδίκτυο.

.  Η Μέση εξέταση (Mid-term) και η τελική εξέταση (Final exam), για όσους θα ζητήσουν πιστοποιητικό φοίτησης, επικεντρώνονται στις σημειώσεις που οι συμμετέχοντες παίρνουν κατά την διδασκαλία, καθώς και στα αντίστοιχα κεφάλαια του εγχειριδίου.

 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗ

(για όσους θα ζητήσουν πιστοποιητικό φοίτησης)

1.         Η παρουσία στο μάθημα και συμμετοχή στη συζήτηση.

2.         Η εργασία εξαμήνου: σύντομο δοκίμιο (έκθεση) ή δεκάλεπτη παρουσίαση στην τάξη σε θέμα έρευνας πέραν της διδακτέας ύλης του σεμιναρίου (βλ. οδηγίες εργασίας εξαμήνου, που θα διανεμηθούν και επεξηγηθούν στο κατάλληλο στάδιο).

Παρουσία/παρακολούθηση/συμμετοχή:                                 10% 

Mέση εξέταση (Mid-term exam):                                             25%

Eργασία εξαμήνου (έκθεση, παρουσίαση ή άλλη εργασία):   25%

Tελική εξέταση (Final exam):                                                  40%

 

 

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ


 Τετάρτη  05/10/2016 (έναρξη)

 Τετάρτη  21/12/2016  (λήξη)