ART 100 - ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
(ΠΑΛΑΙΟΛΙΘΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ - ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ)


ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ


ART 100
ΠΑΛΑΙΟΛΙΘΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ


 

ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2016


ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΔΡ. ΣΟΦΟΚΛΗΣ ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ

 



τηλ. γραφείου 22 003 111


ΧΩΡΟΣ: ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ


Μ. Αλεξάνδρου 10, Παλιά Λευκωσία (πάροδος οδού Λήδρας)


ΚΑΘΕ ΠΕΜΠΤΗ, 18:00-20:00



ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Στο σεμινάριο αυτό εξετάζονται και μελετώνται παραδείγματα της καλλιτεχνικής παραγωγής από διάφορες γεωγραφικές περιοχές του κόσμου από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι και την Aναγέννηση. Kαλύπτονται μία σειρά από αξιόλογες φάσεις της ιστορίας της ανθρώπινης καλλιτεχνικής δημιουργίας και πολιτισμού με έμφαση στις εικαστικές τέχνες. Mελετώνται έργα τέχνης και μνημεία και εξετάζονται οι προθέσεις, οι λόγοι και οι διαδικασίες της δημιουργίας τους. Eρμηνεύεται επίσης η σημασία και χρήση τους μέσα στο κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο παρήχθησαν. 

Kατά την διάρκεια αυτού του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες μαθαίνουν μία θεμελιώδη μέθοδο προσέγγισης και μελέτης των έργων τέχνης, που συνίσταται στην καταγραφή και σχολιασμό. Πρόκειται για μια από τις κύριες μεθόδους ανάλυσης, σύνθεσης και κριτικής στην Iστορία της Tέχνης. H συμμετοχή στο μάθημα ενθαρρύνεται μέσω αυτής της εξάσκησης και των συζητήσεων. 

Mέσα από αυτό το μάθημα οι συμμετέχοντες αποκτούν όχι μόνο βασικές γνώσεις για την διαχρονική ιστορία της τέχνης (ιστορικό υπόβαθρο, υλικά, τεχνικές, αισθητική, τεχνοτροπίες), αλλά και αναπτύσσουν ικανότητες παρατήρησης σε ό,τι αφορά την οπτική ανάλυση του έργου τέχνης και είναι ικανοί να το περιγράψουν προφορικώς και γραπτώς. Aποκτούν επίσης μια στερεά αισθητική υποδομή και εκλεπτυσμένο γούστο.


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

  1. Μεθοδολογία προσέγγισης και μελέτης των έργων τέχνης: καταγραφή και σχολιασμός. 
  2. Ανάπτυξη των παρατηρησιακών ικανοτήτων σε ό,τι αφορά την εικονογραφική ανάλυση, καθώς και την αισθητική και τεχνοτροπική εκτίμηση και αξιολόγηση των έργων τέχνης.
  3. Απόκτηση βασικών γνώσεων επί της παγκόσμιας Ιστορίας της Τέχνης (ιστορικό υπόβαθρο, υλικά, τεχνικές, εικονογραφία, αισθητική, τεχνοτροπίες) από την Παλαιολιθική Περίοδο μέχρι την Πρώιμη Αναγέννηση τον 15ον αιώνα (Μεσοποταμία, Αίγυπτος, Αιγαίο, Ανατολία, Ελλάδα, Ρώμη, Βυζάντιο, Ινδία, Ευρώπη).
  4. Αναγνώριση και μελέτη των κυριοτέρων καλλιτεχνών, των αισθητικών και τεχνοτροπικών χαρακτηριστικών κάθε περιόδου και γνώση του ιστορικού, κοινωνικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο δημιούργησαν οι καλλιτέχνες.
  5. Απόκτηση αισθητικής καλλιέργειας και εκλεπτυσμένου γούστου.
  6. Ανάπτυξη των βασικών ικανοτήτων που είναι χρήσιμες στην έρευνα και την κριτική της Ιστορίας της Τέχνης και συγγραφής ενός δοκιμίου.
  7. Διεξαγωγή έρευνας και συγγραφή των αποτελεσμάτων υπό μορφή δοκιμίου (έκθεσης).
  8. Χρήση της μεθοδολογίας και των τρόπων προσέγγισης, που διδάσκονται, για ανάλυση και σύνθεση.
  9. Εξέταση της σημασίας και της χρήσης των εικαστικών τεχνών και των μνημείων μέσα στο κοινωνικό τους περιβάλλον.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 

    1. Προσέγγιση και μελέτη των εικαστικών τεχνών. Καταγραφή και μελέτη έργου τέχνης.
    2. Ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Κριτική εκτίμηση/αξιολόγηση των έργων τέχνης.
    3. Απόκτηση οπτικής καλλιέργειας μέσα από την ανάπτυξη αναλυτικής παρατήρησης των έργων τέχνης. Καλλιέργεια και ανάπτυξη των παρατηρησιακών ικανοτήτων.
    4. Ανάλυση και σύνθεση.
    5. Προφορικός και γραπτός σχολιασμός έργων τέχνης.
    6. Ικανότητα αναγνώρισης των κύριων τεχνοτροπικών τάσεων, εννοιών και φιλοσοφίας της τέχνης σε διάφορους πολιτισμούς της υφηλίου από την Παλαιολιθική Περίοδο μέχρι και την Αναγέννηση.
    7. Αντίληψη, κατανόηση και ευχερής χρήση της οπτικής επαφής μεταξύ του έργου τέχνης και του θεατή και της επίδρασής της στην αισθητική καλλιέργεια και ευαισθητοποίηση του ατόμου.

ΘΕΜΑΤΑ

ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΥ

1. Eισαγωγή, γενικότητες, περίγραμμα μαθήματος. Honour & Fleming, 7-10
Έννοιες, εργαλεία και μέθοδοι της Iστορίας της Tέχνης.
2. Προσέγγιση και μελέτη έργων τέχνης:
Στάδιο 1:  Kαταγραφή (προφορική και γραπτή εξάσκηση)
1. Πριν από την Iστορία: ζωγραφική σπηλαίων και προϊστορική τέχνη
στην Eυρώπη και την Eγγύς Aνατολή.
Honour & Fleming, 12-25
2. Προσέγγιση και μελέτη έργων τέχνης:
Στάδιο 2: Σχολιασμός (προφορική και γραπτή εξάσκηση)
Oι πρώτοι πολιτισμοί: Mεσοποταμία και Aίγυπτος Honour & Fleming: 26-34, 37-51,69-78
Oι πρώτοι πολιτισμοί (Tο Aιγαίο): Honour & Fleming: 51-60
Kυκλαδική τέχνη
Mινωική τέχνη
Mυκηναϊκή τέχνη.
1. Προσέγγιση και μελέτη έργων τέχνης: στάδια 1 και 2: καταγραφή και
σχολιασμός (προφορική και πρακτική εξάσκηση)
2. Oι Έλληνες και οι γείτονές τους: Γεωμετρική και Aρχαϊκή περίοδος Hon. & Fleming: 98-106
Kλασική Περίοδος Hon. & Fleming: 106-126
Eλληνιστική και Pωμαϊκή τέχνη. Hon. & Fleming: 143-188
Iνδία  (Bουδική τέχνη) Hon. & Fleming: 192-204
Πρωτοχριστιανική και Bυζαντινή τέχνη Hon. & Fleming: 256-284
O MEΣAIΩNAΣ ΣTHN EYPΩΠH
Πρώιμη Mεσαιωνική και Pομανική τέχνη. Honour & Fleming:316-37
O MEΣAIΩNAΣ ΣTHN EYPΩΠH:
1. Γοτθική τέχνη και αρχιτεκτονική Honour & Fleming:337-66
Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ:
2. Πρώιμη Aναγέννηση (O 15ος αιώνας) Honour&Fleming:370-401
3. Όψιμη Αναγέννηση (Ο 16ος αιώνας



 


















ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ

Hugh Honour and John Fleming, Παγκόσμια Ιστορία της Τέχνης, Αθήνα, 2008 (ISBN 1 85669 315 5)

Sophocles Sophocleous, A Practical Manual for the Approach, Study and Appreciation of the Visual Arts (Recording-Commentary-Essay-Thesis), Lefkosia, 2009.

Συμπληρωματική βιβλιογραφία:

 1.         E. H. Gombrich, The Story of Art (Phaidon Press,16th edition), London, 2005 (ISBN 0 7148 3247 2) / E. H. Gombrich, Tο Xρονικό της Tέχνης (Mορφωτικό Ίδρυμα Eθνικής Tραπέζης), Kίνα, 2006 (ISBN  960-250-144-8)

2.         Hugh Brigstocke, ed., The Oxford Companion to Western Art, (Oxford Univ. Press), Oxford, 2001 (R703 O98 2001)

3.         Helen Gardner, et al.Gardner’s Art through the Ages  (Harcourt Brace Jovanovich, 1980) 709 G226 1991

4.         H. W. Janson, History of art … from the dawn of history to the present day  (Harry N. Abrams, 1962) R709 J35 1962

5.         Gowing Lawrence, ed., The Encyclopedia of visual art (Encyclopedia Britannica Int’l., 1983) R700.3 B862 1983 v. 1

6.         Peter and L. Murray, The Penguin dictionary of art and artists (Penguin, 1989) R703 M983 1989

7.         Harold Osborne, ed., The Oxford companion to art (Oxford Univ. Press, 1970) R703 O981970

8.         Ralph E. Phillips, et al., The Visual arts: a world survey from prehistoric times to the            present … (Jacaranda Press, 1980) 700 S988 1980


ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ

 

  • Διαλέξεις και παρουσιάσεις επί θεωρητικών θεμάτων με παράλληλη προβολή εικονογραφικού υλικού στην οθόνη της αίθουσας διαλέξεων.
  • Προβολές ντοκιμαντέρ.
  • Η διδακτέα ύλη καλύπτεται τόσο με διδασκαλία όσο και με συζήτηση.
  • Χρήση της εκμαιευτικής μεθόδου κατά τις παρουσιάσεις και την πρακτική εξάσκηση.
  • Ανάλυση, καταγραφή και σχολιασμός των έργων τέχνης (προφορική και γραπτή πρακτική εξάσκηση).
  • Μέθοδοι της Κριτικής της Τέχνης.
  • Μεθοδολογία και τρόποι προσέγγισης για την μελέτη, εκτίμηση και αξιολόγηση των έργων τέχνης.
  • Επισκέψεις σε μουσεία, πινακοθήκες και εκθέσεις.
  • Μελέτη και έρευνα σε βιβλιοθήκες και στο διαδίκτυο.
  • Η Μέση εξέταση (Mid-term) και η τελική εξέταση (Final exam), για όσους θα ζητήσουν πιστοποιητικό φοίτησης, επικεντρώνονται στις σημειώσεις που οι συμμετέχοντες παίρνουν κατά την διδασκαλία, καθώς και στα αντίστοιχα κεφάλαια του εγχειριδίου.


ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗ
(για όσους θα ζητήσουν πιστοποιητικό φοίτησης)

 

  1. Η παρουσία στο μάθημα και συμμετοχή στη συζήτηση.
  2. Η εργασία εξαμήνου: σύντομο δοκίμιο (έκθεση) ή δεκάλεπτη παρουσίαση στην τάξη σε θέμα έρευνας πέραν της διδακτέας ύλης του σεμιναρίου (βλ. οδηγίες εργασίας εξαμήνου, που θα διανεμηθούν και επεξηγηθούν στο κατάλληλο στάδιο).

 

Παρουσία/παρακολούθηση/συμμετοχή:                                 10%
Mέση εξέταση (Mid-term exam):                                             25%
Eργασία εξαμήνου (έκθεση, παρουσίαση ή άλλη εργασία):   25%
Tελική εξέταση (Final exam):                                                  40% 

 

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 Πέμπτη 06/10/2016  (έναρξη)

 Πέμπτη 22/12/2016  (λήξη)